Kurs Pascal Video - Programowanie
Kurs Pascal Video - Programowanie
Numer ISBN: 978-83-61362-36-4
Pierwotnym celem stworzenia środowiska Pascal, przez Niklausa Wirtha, była
edukacja w zakresie programowania strukturalnego - hierarchicznie dzielącego
kod na bloki. Jednak w dwadzieścia lat po jego stworzeniu na rynku było
dostępnych tysiące aplikacji użytkowych, w tym również komercyjnych.
Obecnie Pascala możemy bardzo często spotkać w szkołach i na uczelniach.
Pascal powrócił do funkcji edukacyjnej do której tak naprawdę
został stworzony. Jednak historia pokazuje, że można stworzyć w nim
również bardziej zaawansowane aplikacje i przez to stanowi wspaniały
wstęp do programowania w takich językach jak np. Delphi.
W oferowanym kursie programowania video pokażemy Ci, jak od zupełnych
podstaw, łącznie z pobraniem darmowego kompilatora, stworzyć programy,
które sprawią wiele satysfakcji i będą miały również funkcje
użytkowe. Dzięki licznym przykładom, wytłumaczymy większość
niezrozumiałych zagadnień od podstawowych elementów programistycznych,
aż do trybu graficznego.
Gwarantujemy Ci, że bez względu na poziom wiedzy, który w
tej chwili posiadasz po tym kursie staniesz się prawdziwym programistą z krwi
i kości.
Spis lekcji zawartych na
kursie:
01 - Pobieranie i instalacja środowiska programistycznego |
|
|
Kurs rozpoczniemy od pobrania darmowego kompilatora oraz
jego instalacji. |
02 - Pierwszy program |
|
|
Napiszemy prosty program wyświetlający dwie linie tekstu
na ekranie oraz oczekujący na naciśnięcie klawisza Enter. Nauczymy się
także wykonywać kompilację programu. |
03 - Zmienne |
|
|
W jeden kwadrans nauczymy się tworzyć zmienne,
wyświetlać je i modyfikować. Poznamy także podstawowe typy danych oraz ich
zakresy. Dodatkowo zapoznamy się ze zjawiskiem zmniejszania precyzji liczby
zmiennoprzecinkowej. |
04 - Stałe i prawidłowa kompilacja |
|
|
Oprócz zmiennych warto także zapoznać się ze
stałymi oraz częstymi błędami podczas ich tworzenia w różnych
kompilatorach języka Turbo Pascal. Korzystając z okazji omówione
zostaną również sposoby właściwej kompilacji programu w środowisku
Dev-Pascal. |
05 - Komentarze |
|
|
Możemy umieszczać w kodzie programu tekst informacyjny
lub wskazówki dla innego programisty w taki sposób aby tekst ten
nie był umieszczany w programie po jego kompilacji. |
06 - Pobieranie danych od użytkownika |
|
|
Nadszedł czas aby wzbogacić nasze programy o możliwość
interakcji z użytkownikiem. Nauczymy się również zabezpieczać program
przed wprowadzeniem przez użytkownika niewłaściwego typu danych. |
07 - Operatory arytmetyczne, porównania i logiczne |
|
|
Gdy już możemy komunikować się z użytkownikiem, warto
zapoznać się z operatorami umożliwiającymi wykonywanie obliczeń,
porównywania wartości oraz tworzenia warunków logicznych. |
08 - Instrukcja warunkowa If ... else |
|
|
Kolejnymi instrukcjami, które pozwolą nam na
stworzenie pełnej interakcji z użytkownikiem, są instrukcje warunkowe. W
połączeniu z wcześniej poznanymi operatorami dadzą nam one możliwość
wyboru fragmentu kodu w zależności od akcji użytkownika. |
09 - Instrukcja wielokrotnego wyboru Case ... of |
|
|
Wykorzystamy instrukcję wyboru wielokrotnego do utworzenia
menu. Zapoznamy się również z funkcjami generującymi liczby
pseudolosowe. |
10 - Pętla Repeat ... Until |
|
|
Zapoznamy się teraz z tzw. pętlami. Pozwalają one na
powtarzanie fragmentu kodu dowolną ilość razy. Jako pierwszą poznamy pętlę
przerywająca się gdy zaistnieje określony warunek. |
11 - Pętla While ... Do |
|
|
Kolejna pętla którą poznamy powtarzać będzie
określony fragment kodu przez cały czas, gdy podany przez nas warunek jest
spełniony. |
12 - Pętla FOR |
|
|
Ostatnia z poznawanych przez nas pętli wykonuje się
określoną ilość razy, zmieniając przy tym wartość zmiennej licznikowej
przy każdym przejściu. Możemy więc już wykonywać dane zadanie określoną
przez użytkownika ilość razy, bez konieczności powielania kodu. |
13 - Tablice |
|
|
Tablice w połączeniu z pętlą typu „for”
pozwolą nam zapamiętywać duże serie danych tego samego typu wprowadzane
przez użytkownika. |
14 - Tablice wielo wymiarowe |
|
|
Tablice wielowymiarowe z kolei mogą okazać się przydatne
do gromadzenia danych równoległych. Tablice wielowymiarowe poznamy na
przykładzie prostej bazy imion i nazwisk. |
15 - Procedury i Funkcje |
|
|
Nadszedł czas na poznanie procedur i funkcji, które
sprawiają że nasz program jest bardziej elastyczny i czytelny. Przede
wszystkim jednak nie będziemy musieli już powtarzać kodu w różnych
miejscach programu. |
16 - Typ rekordowy |
|
|
Typ rekordowy pozwoli nam na równoległe
przechowywanie danych różnego typu pod jedną nazwą. W uproszczeniu
możemy powiedzieć, że jedna zmienna rekordowa będzie w stanie przechować
dane z jednego rekordu bazy danych. |
17 - Zapis i odczyt danych z pliku |
|
|
Każdy program powinien mieć możliwość zapisu danych
wprowadzonych przez użytkownika na dysku twardym. W lekcji tej nauczymy się
jak wykonywać zapis i odczyt. |
Lekcje 18 do 24 - Baza danych |
|
|
Nadszedł czas wykorzystać zdobyte wiadomości do
napisania bazy danych. Kolejne lekcje pokażą nam krok po kroku jak: utworzyć
menu bazy, dodać nowy rekord, wyświetlić zawartość bazy danych, zmienić
już istniejący rekord, usunąć dowolny rekord oraz wyszukać tekst we
wszystkich polach wszystkich rekordów. |
Lekcje 25-34 - Algorytmy |
|
|
Kolejne dziesięć lekcji krok po kroku omówi
najpopularniejsze algorytmy. Będą to: Wyszukiwanie maksimum i minimum,
sprawdzanie parzystości liczby oraz wyświetlanie kolejnych liczb parzystych z
zakresu, algorytm Euklidesa, najmniejsza wspólna wielokrotność,
wyszukiwanie liczb pierwszych, sito Eratostenesa (szybsze znajdowanie liczb
pierwszych), liczenie i oddzielanie wyrazów w zdaniu, algorytm
szyfrujący, algorytm sortujący, algorytm losujący niepowtarzające się
liczby z wybranego zakresu (Lotto). |
35 - Włączenie trybu graficznego |
|
|
Nadszedł czas na wzbogacenie naszych programów
efektami graficznymi. Na początku poznamy metody włączania i wyłączania
oraz zasady panujące w trakcie używania trybu graficznego. |
36 - Falujący tekst w trybie graficznym |
|
|
Poznamy sposoby pozycjonowania kursora graficznego oraz
procedury odpowiedzialne za wyświetlanie tekstu w trybie graficznym. Pozwoli
nam to narysować tekst z literami ułożonymi na kształt fali. |
37 - Linie w trybie graficznym |
|
|
W tej lekcji poznamy bogatą paletę procedur służących
do rysowania linii, jak również procedurę umożliwiającą zmianę
stylu linii. Za pomocą linii narysujemy prostokąt z przekątną oraz okrąg o
określonej precyzji. |
38 - Podstawowe figury w trybie graficznym |
|
|
Tym razem poznamy procedury rysujące podstawowe figury
oraz sposoby zmiany stylu i koloru wypełnienia. |
39 - Wielokąty |
|
|
Poznamy i wykorzystamy procedurę rysującą dowolny
wielokąt na podstawie tablicy współrzędnych jego wierzchołków,
do wyświetlenia losowo zmieniającego się kształtu. |
Łączny czas trwania kursu: 4 godziny 26 minut 13
sekund
Opinie o kursie
-
Cóż 2 dni przed egzaminem zacząłem się uczyć z tego kursu.. nie miałem żadnych podstaw oprócz writeln,readln i troszkę C. Przyjemnie i szybko się oglądało i egzamin zaliczony ! Polecam :)
GlobalProfit poleca również
Podobne szkolenia
Jak kupować?
Zapłać online a natychmiast uzyskasz dostęp do szkolenia!- Zaloguj się lub załóż konto.
- Wybierz sposób płatności.
- Dokonaj płatności online.
- Oglądaj szkolenie w przeglądarce lub pobierz na dysk!
Gwarancja satysfakcji
Wszystkie zakupy są objęte gwarancją satysfakcji. Jeśli szkolenie nie spełni Twoich oczekiwań, zwrócimy Ci pieniądze. Więcej